Język polski, kl. 6d (indywidualne)
Zapraszam na lekcje. Zgodnie z planem, dwie. Dziś dowiemy się o historii pewnego dziadka i emocjach jakie ona w nim wywołała.
Frederick Cayley Robinson
Wtorek, 27 października 2020
Przygotuj podręcznik- str. 61. Przeczytaj fragment tekstu Heidi Hassenmüller "Pewnej wrześniowej niedzieli".
Temat: W poszukiwaniu lekarstwa na „grypę duszy”
Heidi Hassenmüller "Pewnej wrześniowej niedzieli"
Zapisz temat lekcji
Przeczytaj objaśnienie znaczenia zwrotu nabrać dystansu. (Przydatne słowa)
Dokąd przeprowadził się dziadek Thomasa? Jak wytłumaczył wnukowi swoją decyzję? (ćwicz. 1.)
Jak zmiana miejsca zamieszkania wpłynęła na dziadka? Jak się czuł?
Do czego porównał dziadek swoją sytuację życiową?- Zwróć uwagę na fragment ze str. 61.("Jeśli przyrównasz mnie do tych drzew[...] to ja jestem[...] starą spękaną brzozą, która została przesadzona"
Zapisz w zeszycie: Dziadek porównał swoją sytuację życiową do ............
Możemy zastosować tu przysłowie ludowe- starych drzew się nie przesadza
Na podstawie tekstu wyjaśnijmy, czym jest grypa duszy?
Zapisz: Grypa duszy to zły stan psychiczny dziadka związany ze zmianą miejsca zamieszkania (w domu spokojnej starości), braku bliskich, ciepła rodzinnego, przyjaciół, znanego otoczenia.
Jak można ocenić postawę wnuczka wobec dziadka?- wnioski zapisz w zeszycie
Przyjrzyj się obrazowi zamieszczonemu na str. 63.
Frederick Cayley RobinsonCo łączy tekst ze sceną ukazaną na obrazie?
Kogo przedstawiono na obrazie?
• Jak ukazane osoby spędzają czas?
• W jakiej atmosferze – Twoim zdaniem – upływa wspólne wieczorne spotkanie przy stole?
Obraz przedstawia ciepło rodzinne, troskę o starszego człowieka czy może brak tych uczuć?
Jak możemy wspierać starszych ludzi, zwłaszcza dzisiaj, w dobie pandemii? Porozmawiaj o tym z bliskimi.