Język polski klasa 5d (indywidualne)


Dzisiaj wrócimy do opowiadania. Mówiliśmy już o opowiadaniu odtwórczym, teraz skupimy się na opowiadaniu twórczym.


Środa, 6 maja 2020



Temat:Jak ciekawie opowiadać?


Zapoznaj się z informacjami na temat sposobów urozmaicania opowiadania twórczego (wymyślonego)- podręcznik str. 259. (Jak urozmaicić opowiadanie?)

Zwróć uwagę na wprowadzenie dialogów.

Następnie przeczytaj opowiadanie na podstawie "Chłopców z Placu Broni" zamieszczone
w podręczniku- str. 259.

Zwróć uwagę na budowę trójdzielną opowiadania:

I Wstęp- wprowadzenie w temat

II Rozwinięcie- przedstawienie nowej (wymyślonej) przygody, nawiązanie do lektury- próba uniknięcia wpisania do księgi małymi literami z powodu spóźnienia na zbiórkę; wprowadzenie wypowiedzi bohatera

III Zakończenie- zaskakująca puenta(zakończenie), o puencie mówiliśmy na poprzedniej lekcji- w noweli "Katarynka"

Zapisz temat lekcji w zeszycie

Opowiadanie powinno mieć dynamiczny (szybki) charakter. Dla ćwiczenia tej umiejętności wykonaj ćw. 1. str. 260.

Przykładowe uzupełnienie zdania sformułowaniem "nagle"

Nagle chłopcy usłyszeli złowrogi dźwięk.

Rady dla początkującego pisarza

  1. Pamiętaj, by pisać tylko o jednym zdarzeniu.
  2. Pisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej.
  3. Pisz zawsze w czasie przeszłym.
  4. Przeplataj elementy opisowe z dialogami.
  5. Stosuj język zrozumiały i barwny.
  6. Wzbudź zainteresowanie początkiem historii.
  7. Nie zapomnij o zaskakującym zakończeniu.
  8. Używaj wielu czasowników.
  9. Nie popełniaj błędów językowych.

Wymyśl i napisz w zeszycie opowiadanie, które będzie rozgrywało się w sklepie ze sprzętem AGD. Wprowadź dialog, na przykład pomiędzy klientem a sprzedawcą. Masz czas do wtorku. Prześlij zdjęcie opowiadania w załączniku na email'a

Powodzenia!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Język polski klasa 6d indywidualne

Język polski dla obcokrajowców klasy 4-6

Język polski dla obcokrajowców klasy 4-6