Język polski klasa 5d (indywidualne)
Dzisiaj wrócimy do opowiadania. Mówiliśmy już o opowiadaniu odtwórczym, teraz skupimy się na opowiadaniu twórczym.
Środa, 6 maja 2020
Temat:Jak ciekawie opowiadać?
Zapoznaj się z informacjami na temat sposobów urozmaicania opowiadania twórczego (wymyślonego)- podręcznik str. 259. (Jak urozmaicić opowiadanie?)
Zwróć uwagę na wprowadzenie dialogów.
Następnie przeczytaj opowiadanie na podstawie "Chłopców z Placu Broni" zamieszczone
w podręczniku- str. 259.
Zwróć uwagę na budowę trójdzielną opowiadania:
I Wstęp- wprowadzenie w temat
II Rozwinięcie- przedstawienie nowej (wymyślonej) przygody, nawiązanie do lektury- próba uniknięcia wpisania do księgi małymi literami z powodu spóźnienia na zbiórkę; wprowadzenie wypowiedzi bohatera
III Zakończenie- zaskakująca puenta(zakończenie), o puencie mówiliśmy na poprzedniej lekcji- w noweli "Katarynka"
Zapisz temat lekcji w zeszycie
Opowiadanie powinno mieć dynamiczny (szybki) charakter. Dla ćwiczenia tej umiejętności wykonaj ćw. 1. str. 260.
Przykładowe uzupełnienie zdania sformułowaniem "nagle"
Nagle chłopcy usłyszeli złowrogi dźwięk.
Rady dla początkującego pisarza
- Pamiętaj, by pisać tylko o jednym zdarzeniu.
- Pisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej.
- Pisz zawsze w czasie przeszłym.
- Przeplataj elementy opisowe z dialogami.
- Stosuj język zrozumiały i barwny.
- Wzbudź zainteresowanie początkiem historii.
- Nie zapomnij o zaskakującym zakończeniu.
- Używaj wielu czasowników.
- Nie popełniaj błędów językowych.
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz