Język polski klasa 5d (indywidualne)
Dzisiaj poznamy wiersz wybitnego współczesnego poety i pisarza, Tadeusza Różewicza "Przepaść".
Przygotuj podręcznik

Poniedziałek, 11 maja 2020
Temat: Jak rozjaśnić obraz świata? Tadeusz Różewicz "Przepaść"
Czy przypominasz sobie sytuację, gdy ktoś Tobie pomógł lub gdy Ty udzieliłeś komuś
pomocy? Jakie emocje wówczas odczuwałeś?
W jakich sytuacjach potrzebujemy czyjejś pomocy?
Przeczytaj notkę biograficzną Tadeusza Różewicza- str. 264.
Następnie przeczytaj wiersz, najlepiej co najmniej dwa razy.
Zapisz temat lekcji w zeszycie
Czego oczekują od nas ludzie starsi?
Jak powinniśmy się zachować wobec potrzebujących pomocy?

Przyporządkuj powyższe skojarzenia ze słowem "przepaść" do przepaść- uczucie, przepaść- miejsce (w zeszycie)
↖ ↗
przepaść →
↙ ↘
↖ ↗
przepaść →
↙ ↘
O jakiej sytuacji mówi podmiot liryczny (osoba mówiąca w wierszu)?
Kto w niej uczestniczy?
Co mogą oznaczać przenośnie?:
1. "przepaść krawężnika" (strach- przed czym?)
2. "otchłań ulicy" (nagromadzone w świecie zło, np. jakie?)
Jakie uczucia starszej pani zostały w ten sposób wyrażone?- zapisz w zeszycie
(Przenośnia- str.343.)
Dosłowne znaczenie wyrażeń:
1. uskok dzielący krawężnik chodnika od jezdni,
2. odległość, którą musi pokonać staruszka przez ruchliwą ulicę.
Wyjaśnij jak rozumiesz ostatnią zwrotkę?
Co znaczy połączenie wyrazowe "świeci iskierka miłości"?
Oceń postawę chłopca.
Jako podsumowanie- zadanie 6. str. 264.
Przygotuj podręcznik
Poniedziałek, 11 maja 2020
Temat: Jak rozjaśnić obraz świata? Tadeusz Różewicz "Przepaść"
Czy przypominasz sobie sytuację, gdy ktoś Tobie pomógł lub gdy Ty udzieliłeś komuś
pomocy? Jakie emocje wówczas odczuwałeś?
W jakich sytuacjach potrzebujemy czyjejś pomocy?
Przeczytaj notkę biograficzną Tadeusza Różewicza- str. 264.
Następnie przeczytaj wiersz, najlepiej co najmniej dwa razy.
Zapisz temat lekcji w zeszycie
Czego oczekują od nas ludzie starsi?
Jak powinniśmy się zachować wobec potrzebujących pomocy?

Przyporządkuj powyższe skojarzenia ze słowem "przepaść" do przepaść- uczucie, przepaść- miejsce (w zeszycie)
↖ ↗
przepaść →
↙ ↘
↖ ↗
przepaść →
↙ ↘
O jakiej sytuacji mówi podmiot liryczny (osoba mówiąca w wierszu)?
Kto w niej uczestniczy?
Co mogą oznaczać przenośnie?:
1. "przepaść krawężnika" (strach- przed czym?)
2. "otchłań ulicy" (nagromadzone w świecie zło, np. jakie?)
Jakie uczucia starszej pani zostały w ten sposób wyrażone?- zapisz w zeszycie
(Przenośnia- str.343.)
Dosłowne znaczenie wyrażeń:
1. uskok dzielący krawężnik chodnika od jezdni,
2. odległość, którą musi pokonać staruszka przez ruchliwą ulicę.
Wyjaśnij jak rozumiesz ostatnią zwrotkę?
Co znaczy połączenie wyrazowe "świeci iskierka miłości"?
Oceń postawę chłopca.
Jako podsumowanie- zadanie 6. str. 264.
Komentarze
Prześlij komentarz