Język polski dla obcokrajowców klasa 8s
Witam Was, moi drodzy!
Cieszę się, że uczestniczycie w zajęciach. Mam nadzieję, że ćwiczycie słuchanie i czytanie ze zrozumieniem.
Dzisiaj dalej będziemy ćwiczyć rozprawkę. Na poprzednich zajęciach analizowaliśmy budowę rozprawki. Podałam Wam plan przykładowej rozprawki. Przypomnijcie sobie.
Poniedziałek, 27 kwietnia 2020
Temat: Słownictwo stosowane w rozprawce
Przeanalizujcie jak wygląda rozprawka i jak ją napisać. Jeżeli będzie potrzeba, służę pomocą, napiszcie do mnie na konto szkolne- wpiszcie moje nazwisko. Możemy się umówić na konsultacje na Meet
To, co ważne w rozprawce, to charakterystyczne słownictwo. Podane niżej w tabelce zwroty służą temu, by unikać powtarzania sformułowań. Są to oczywiście przykłady.
Cieszę się, że uczestniczycie w zajęciach. Mam nadzieję, że ćwiczycie słuchanie i czytanie ze zrozumieniem.
Dzisiaj dalej będziemy ćwiczyć rozprawkę. Na poprzednich zajęciach analizowaliśmy budowę rozprawki. Podałam Wam plan przykładowej rozprawki. Przypomnijcie sobie.
Poniedziałek, 27 kwietnia 2020
Temat: Słownictwo stosowane w rozprawce
Przeanalizujcie jak wygląda rozprawka i jak ją napisać. Jeżeli będzie potrzeba, służę pomocą, napiszcie do mnie na konto szkolne- wpiszcie moje nazwisko. Możemy się umówić na konsultacje na Meet
To, co ważne w rozprawce, to charakterystyczne słownictwo. Podane niżej w tabelce zwroty służą temu, by unikać powtarzania sformułowań. Są to oczywiście przykłady.
Słownictwo stosowane w rozprawce
W rozprawce przeważa słownictwo, które świadczy o logicznym, rozumowym toku myślenia. Każda myśl powinna wynikać z wcześniejszych. Możesz skorzystać z poniższych podpowiedzi.
Z jakich zwrotów warto korzystać w rozprawce?
| |
Wstęp
|
Warto się zastanowić, czy…
Zamierzam skupić się na… Najpierw zastanowię się nad znaczeniem… Problem, który chce poruszyć… Warto rozważyć… Powszechnie sądzi się, że… Celem moich rozważań jest… |
Argumentacja
|
Swoją wypowiedź / swoje rozważania rozpocznę od…
Punktem wyjścia do moich rozważań jest… Podam jeszcze jeden przykład… Przejdę do kolejnego zagadnienia… Z tego wynika, że… Jest to jeden z dowodów… Stanowisko to potwierdzają również… Nie sposób nie zauważyć, że… Wszystko wskazuje na to, że… Należy nadmienić, że… Jak wynika z przytoczonych argumentów (faktów, dowodów), … Odniosę się do kolejnego przykładu… Zebrane tu przykłady potwierdzają … Z tego też powodu… Przywołajmy więc kolejny przykład… W świetle przedstawionych rozważań… |
Podkreślenie subiektywizmu wypowiedzi
|
Sądzę, że…
Uważam, że… Moim zdaniem… |
Zwroty zwiększające spójność
|
toteż, czyli, zatem, bowiem
z jednej strony…, z drugiej strony zaś jak wiadomo… odnosząc się do…, mianowicie… nie tylko…, ale także… |
Wprowadzanie cytatów, czyichś sądów, opinii
|
Posłużę się tu przykładem z…, w którym mówi się o…
Odzwierciedleniem tego stanowiska są słowa z… Podobnych dowodów dostarczają nam przykłady wypowiedzi… Potwierdza to następujący fragment… Świadczy o tym następujący cytat: … |
Podsumowanie
|
Podsumowując rozważania, stwierdzam, że…
Wszystkie przedstawione przykłady wskazują/pozwalają sądzić, że… Podsumowując,… Na zakończenie warto więc… Spróbujmy podsumować… |
Wyjaśnienia:
Subiektywizm, być subiektywnym oznacza mieć opinię na dany temat nie zawsze zgodną z faktami; taką oceną będzie na przykład ocena kogoś bliskiego. Inaczej mój własny punkt widzenia.
Spróbujcie napisać rozprawkę na niżej podany temat. Pomocny Wam będzie plan podany na poprzednich zajęciach.
Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego?
Subiektywizm, być subiektywnym oznacza mieć opinię na dany temat nie zawsze zgodną z faktami; taką oceną będzie na przykład ocena kogoś bliskiego. Inaczej mój własny punkt widzenia.
Spróbujcie napisać rozprawkę na niżej podany temat. Pomocny Wam będzie plan podany na poprzednich zajęciach.
Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego?
Komentarze
Prześlij komentarz