Język polski dla obcokrajowców klasa 8s


Witam Was, moi drodzy!

Cieszę się, że uczestniczycie w zajęciach. Mam nadzieję, że ćwiczycie słuchanie i czytanie ze zrozumieniem.
Dzisiaj chciałabym, abyście w ramach przygotowania do egzaminu ćwiczyli umiejętność pisania rozprawki. Rozłożymy pracę na etapy.

 Czwartek, 23 kwietnia 2020

Temat: Budowa rozprawki 

Przeanalizujcie jak wygląda rozprawka i jak ją napisać. Jeżeli będzie potrzeba, służę pomocą, napiszcie do mnie na konto szkolne- wpiszcie moje nazwisko. Możemy się umówić na konsultacje na Meet

Kompozycja (budowa) rozprawki
Rozprawka to dłuższa forma wypowiedzi, w której piszący najpierw przedstawia własne stanowisko w określonej kwestii (zawartej w temacie rozprawki), a następnie uzasadnia swoje zdanie, wykorzystując zgromadzone argumenty poparte konkretnymi przykładami.

W zależności od tego, jak sformułowany jest temat rozprawki, rozróżnia się:



rozprawkę z tezą;                                                               rozprawkę z hipotezą.

                                                                                        hipoteza- założenie, przypuszczenie(uważam,
                                                                                         że, myślę, że)

Rozprawka z tezą

Przykładowy temat:

Napisz rozprawkę, w której udowodnisz, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego.

Rozprawka z hipotezą

Przykładowy temat:

Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego? Kompozycję rozprawki przedstawia następujący schemat:

Uwagi: Po lewej stronie informacje o rozprawce z tezą, po prawej- z hipotezą. Jeżeli nie ma podziału- informacje odnoszą się do o obu form.



Rozprawka z tezą   
                                                                 
Wstęp: krótkie przedstawienie tematu rozwinięcie głównej myśli, problemu, naświetlenie sprawy
Przywołanie tezy postawionej w temacie.  

Rozwinięcie 

Rozprawka z tezą   

Argumentacja potwierdzająca słuszność tezy 

 Rozprawka z hipotezą


            Ustosunkowanie się do hipotezy zawartej w temacie i w zależności od przyjętego stanowiska                    przygotowanie określonego wywodu argumentacyjnego.


          

                                                                                Wersja A  
                      
                                                                                Piszący w pełni zgadza się z twierdzeniem                                                                                                   i gromadzi argumenty „za”.
                                                                               
                                                                                  Wersja B

                                                                                 Piszący zupełnie nie zgadza się z twierdzeniem                                                                                           i gromadzi wyłącznie argumenty „przeciw”.

                                                                                 Wersja C

                                                                                Piszący zgadza się z twierdzeniem, ale ma                                                                                            wątpliwości, zajmuje stanowisko "za" i "przeciw".
                                                                               Gromadzi argumenty i kontrargumenty, by na końcu                                                                       sformułować tezę wynikającą z jego rozważań




                                                                                 
Zakończenie

ogólna myśl (nawiązująca do tematu) nawiązanie do tezy lub hipotezy
spójny końcowy wniosek ogólna myśl (nawiązująca do tematu)



Szczegółowy plan rozprawki na temat: Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego?

Zakładamy, że piszący zgadza się z twierdzeniem, ale ma wątpliwości, zajmuje stanowisko „za” i „przeciw”. Taki tok rozważań został oznaczony w tabeli jako wersja C.

WSTĘP

My – życie w określonych realiach, sprzyjające warunki rozwoju, czasy pokoju w naszym kraju…

Oni – okrutne czasy wojny, utracone marzenia, lęk przed śmiercią, niepewność…

HIPOTEZA

Współczesna młodzież owszem pod wieloma względami nie dorównuje…………………, przy czym należy wziąć pod uwagę to, że ………………………………….

Ponadto …………………..

Argumenty

 Ambicja i upór w dążeniu do celu.


Szacunek dla rodziców, uznanie ich autorytetu


Dojrzałość i samodzielność.


Patriotyzm i bezgraniczne poświęcenie dla ojczyzny.

Kontragumenty

Alek, Zośka i Rudy to rzeczywiście wyjątkowi ludzie, ale czy wszyscy byli wtedy tacy jak oni? Wśród moich rówieśników …

Inne realia życia, relacje rodzinne zmieniły się – sposób zwracania się do rodziców, rodzeństwa jest swobodniejszy, pozbawiony sztucznego dystansu. Ale czy to oznacza, że mniej kochamy naszych najbliższych? Wielu moich rówieśników bardzo ceni wartość rodziny…

Też potrafimy wprawić innych w zdumienie, gdy udajemy się np. w daleką podróż na inny kontynent, z dala od rodziny i ojczyzny. Czy to nie dowód dojrzałości i samodzielności?

Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono

ZAKOŃCZENIE

Podsumowanie rozważań:

Alek, Zośka i Rudy są godni naśladowania, bo walczyli z okupantem,oddawali życie za innych,

zachowali człowieczeństwo w nieludzkich warunkach, byli dojrzali, ambitni, dzielni.

ALE

My też potrafimy dać dowód naszej dojrzałości i wytrwałości…. Świadczy o tym choćby …

Pamiętać jednak należy o tym, że żyjemy w innych czasach, które…

SFORMUŁOWANIE WNIOSKU

Podsumowując, stwierdzam, że Alek, Zośka i Rudy z pewnością zasługują na podziw. Byli oni …………………, jednak stwierdzenie, że my im nie dorównujemy jest przesadzone. Przecież ………………….

Poza tym warto podkreślić……………………..

 Na następnych zajęciach dalej będziemy pracować nad rozprawką



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Język polski klasa 6d indywidualne

Język polski dla obcokrajowców klasy 4-6

Język polski dla obcokrajowców klasy 7-8